torstai 1. heinäkuuta 2010

Eettiset ohjeet

Keskustelu 6a:n eettisistä ohjeista kerholaisille ja kaikille jotka täälläpäin uusia reittejä suunnittelevat on aloitettava, koska uudempi sukupolvi ei välttämättä ole ohjeisiin törmännyt ja annettakoon anteeksi, jos joku ei ole näistä tietoinen ollut, mutta tietoisesti välittämättä jättäminen on tästä lähin rangaistavaa, 6a-ylipappi juike määrännee sitten raipan iskut oikeudenmukaisesti.

Ohje 1: Ensinousija päättää pultataanko ja miten pultataan = jos reitti kiivetty luomuna/vähillä pulteilla, siihen ei pultteja ilman lupia laiteta. esim PORTTO/LOUHOS/MIELAKKA

Jos reitti on varmistettavissa kiiloilla tai muilla vempeleillä, johtaa sellaisen reitin pulttaus choppaamiseen kts.kuva

Ohje 2: Kunnioita toisten projekteja, todennäköisesti saat luvan kiivetä projektia jos pyydät lupaa kohteliaasti. Ennen sitä, älä kuitenkaan rupea muuttamaan reittiä jos et ole varma toimintasi seurauksista = esim. talviprojektit. Älä irroita chokstoneja, koska talvella ne voivat olla elintärkeitä varmistusten kannalta. Tämä voi johtaa siihen, että joitakin hyviä talvi reittejä ei edes kannata puhdistaa huonoiksi kesäreiteiksi. esim. sammalet/jäkälät mistä saa talvella hakuilla kiinni.

Ohje 3: Jos et ymmärrä, kysy neuvoa tai jätä tekemättä.

Ohje 4: Uusista reiteistä sekä vanhoista. Uudet variaatiot/eliminaatit tulee arvioittaa kallion kehittäjien konsensuksessa, joka päättää onko uusi linja/variaatio/eliminaatti sen arvoinen, että sitä ruvetaan pulttaamaan. Kaikille reiteille on mahdollista tehdä variaatioita sinne tänne, joka voi johtaa pultti-kaaokseen.

Seuraavien kriteerien tulisi täyttyä harkitessa uutta linjaa/variaatiota:

4.1 Johdonmukaisuus; Linjan tulee sisältää hienoja muuveja, sekä olla hyvä reittinä. Esim. reitti missä olisi 2 kpl 7a muuveja ja loppu 3+ kiipeilyä ei mielestäni ansaitse oikeutta syntyä, jos se vielä risteää muiden kanssa.

4.2 Muut linjat; Jos suunnittelet reittiä joka varioi jo olemassa olevaa linjaa, tulee kysyä lupa ensinousijalta tähän, sama koskee jos variaatio tulee lähelle jo olemassaolevaa linjaa. Esim jos pulttilinjat ovat 1m päässä toisistaan, tulee asiaa harkita reitin mielekkyyden kannalta, että kannattaakohan se oikeasti.

Ohje 5: Tämä on nyt se tärkein ohje kaikille jotka himoavat sitä poraa näppeihinsä.

Etsi uusi kiipeilypaikka! Katsele karttaa, tutki, käy katsomassa ja luo uutta.

Nyt kun pikku kerholaiset olette ymmärtäneet että Mielakkaa parempi paikka onkin Louhos, niin teidän elämän tarkoituksenne EI OLE uusien reittien tekeminen sinne (vielä on tosin tilaa muutamille peräsektoreille), vaan muille UUSILLE KALLIOILLE. Aikoinaan Louhos oli uusi, jota kehitettiin, kunnes se saavutti huippunsa, joka tarkoittaa ettei sinne mahdu enää uusia linjoja johtuen hiekasta, huonosta kivestä ja siitä että suurin osa linjoista on jo kiivetty.

Tietoa uusista/vanhoista kallioista minne mahtuu/olisi suotavaa, että tehtäisiin uusia linjoja saapi 6a-laisilta kysymällä. Mutta karu totuus on, että porausta edeltää huolellinen harjaus.

Mikko / 6a-city Choppers


Sen verran haluan lisätä:


Kyllä Mikolla on pointtia kirjoituksessaan. Jonkinlaisia sääntöjä reittien tekemisessä on.

Lisättäkoon kohtaan 5 seuraavaa:

5.1 jos löydät hienon/potentiaalisen kallion, selvitä onko joku muu jo mahdollisesti projektoimassa kyseisellä paikalla, jos ei ole niin

5.2 selvitä maanomistaja ja kysy luvat putsaamiseen/pulttaamiseen

5.3 käy juttelemassa myös lähinaapureiden kanssa, ettei tulevaisuudessa synny ongelmia mökkiläisten jne kanssa

5.4 selvitä yksityisteiden käyttö, jos sellaisia on ja mihin autot saa parkkeerattua estämättä muuta liikennettä/työkoneiden liikkumista esim pelloille.

Jussi

2 kommenttia: